Projekt "W zgodzie z naturą" 2022-2023
Życie blisko natury ma ogromny, dobroczynny wpływ na nasze samopoczucie. To okazja do większej aktywności fizycznej, relaksu, wyciszenia i regulacji emocjonalnej. Obserwowanie przyrody uwrażliwia, wymaga cierpliwości i skupienia, co nierzadko jest wyzwaniem dla współczesnych dzieci.
Dzieci uczą się przez obserwację i takie zachowania dorosłych mają szansę sprawić, że od najmłodszych lat poczują się odpowiedzialni za stan naszej planety.
Dzieci potrzebują kontaktu z naturą nie tylko ze względu na ich prawidłowy rozwój. Dostrzegając piękno przyrody, jej unikalność i wartość mogą stać się w naturalny sposób jej sprzymierzeńcami. Mamy szansę wychować nowe pokolenie, dla którego troska o to, co je otacza, będzie rzeczą normalną, wynikającą z szacunku do świata, a nie z poczucia winy czy odpowiedzialności za straty już wyrządzone.
Najlepszą okazją do budzenia zainteresowań przyrodniczych jest zapewnienie dzieciom bezpośredniego kontaktu z naturą. W życiu dziecka przyroda jest często pierwszym źródłem konkretnych wiadomości i tych radosnych przeżyć, które długo zapamięta. Zielone lasy, pola, barwne kwiaty, owady, ptaki, zwierzęta, płynące obłoki, gwiazdy, spadające płatki śniegu, a nawet kałuża po deszczu – wszystko to zwraca uwagę dziecka. Obcując z przyrodą dziecko przywiązuje się do niej w sposób naturalny. Przyroda dzięki swojemu pięknu i dynamice zjawisk zwykle przyciąga dzieci do siebie.
„Dziecku potrzebny ruch, powietrze, światło – zgoda, ale i coś jeszcze. Spojrzenie w przestrzeń, poczucie wolności – otwarte okno. […]”
Janusz Korczak
„Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz”.
Albert Einstein
ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Projekt edukacyjny „W zgodzie z naturą” skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym. Realizowany będzie w Przedszkolu Samorządowym w Czempiniu, we wszystkich grupach wiekowych, w zależności od możliwości rozwojowych dzieci. Poprzez udział w projekcie dzieci będą miały możliwość pobudzić wyobraźnię na łonie natury i bawić się tym wszystkim co nas otacza. Edukacja na łonie natury ma rozbudzić w dzieciach ciekawość i zainteresowanie światem.
Nasze mądre towarzyszenie i wspieranie dzieci w odkrywaniu najprostszych aktywności przyrodniczych pozwolą dzieciom poczuć pierwotny związek z tym, co naturalne i żywe.
Przedszkole jest pierwszą instytucją edukacyjną w życiu dziecka, która wyzwala w dziecku i kształtuje postawę ekologiczną. Charakteryzuje się ona szeroką zdolnością percepcji wobec zjawisk przyrodniczych, ciekawością świata, praw nimi rządzących, odpowiedzialnością wobec wszelkich form życia, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi. Działania, jakie mogą zaproponować nauczyciele dzieciom muszą być oparte na szeroko rozumianej aktywności w bezpośrednim kontakcie z przyrodą poprzez jej szukanie, badanie, eksperymentowanie, obserwowanie, zbieranie i klasyfikowanie.
Dzięki tym działaniom dziecko ma szanse w pełni poznać otaczający je świat.
Do sprawnego zrealizowania projektu niezbędna jest pomoc rodziców.
Miejsce realizacji projektu: Przedszkole Samorządowe w Czempiniu
Cel ogólny projektu:
- wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie,
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą, kształtowanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt,
- obserwowanie środowiska i wnioskowanie, porównywanie, analizowanie na podstawie obserwacji i zbaw badawczych,
- kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody.
Cele szczegółowe:
- rozbudzanie zainteresowania światem przyrody,
- poznawanie przyrody poprzez oglądanie, poszukiwanie i obserwowanie poszczególnych zjawisk,
- poznawanie środowiska lokalnego,
- wykorzystywanie naturalnych materiałów przyrodniczych,
- dostrzeganie piękna przyrody,
- właściwie zachowuje się na łące, w ogródku przedszkolnym, w lesie, parku, sadzie itp.
Formy organizacyjne:
- spacery, wycieczki,
- prace w ogródku przedszkolnym,
- zajęcia dydaktyczne na świeżym powietrzu,
- czytanie literatury dziecięcej na świeżym powietrzu,
- zabawy badawcze, doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze,
- obserwacje, pogadanki i pokazy,
- obserwacja stanu pogody,
- eksplorowanie przyrody.
Metody realizacji projektu:
- metody oglądowe: obserwacja, pokaz,
- metody słowne: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, historyjki obrazkowe,
- metody badawcze: spacery, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia, eksperymenty.
Do realizacji projektu potrzebne będą kalosze w okresie jesiennym i wiosennym. Do realizacji działań wiosennych potrzebne będą z recyklingu: donice, wiadra, konewki, skrzynie; ziemia keramzyt, nasiona, łopaty, grabie, motyki.
PROJEKT OBEJMYJE TRZY LATA.
Kalendarium – są to propozycje obchodów dni zgodnych ze światowym kalendarzem oraz wynikających z naszych potrzeb w ramach realizacji projektu „W zgodzie z naturą”.
WRZESIEŃ
09.09 – Dzień Marzyciela
22.09 – Dzień Bez Samochodu
23.09 – Pierwszy Dzień Jesieni
PAŹDZIERNIK
04.10 – Dzień Zwierząt
10.10 – Dzień Drzewa
20.10 –Dzień Ziemniaka
31.10 – Dzień Dyni
LISTOPAD
09.11 – Dzień Wynalazcy
10.11 - Dzień Jeża
GRUDZIEŃ
Dzień Choinki
21.12 – Pierwszy Dzień Zimy
STYCZEŃ
16.01 – Dzień Śniegu
18.01 – Dzień Bałwana
MARZEC
18.03 – Międzynarodowy Dzień Słońca
20.03 – Pierwszy Dzień Wiosny
22.03.- Światowy Dzień Wody
KWIECIEŃ
04.04 – Dzień Marchewki
29.04 - Dzień Drzewa
Korowód Ekologiczny – Dzień Ziemi
23.04 – Dzień Książki
MAJ
20.05 – Światowy Dzień Pszczół
15.05 – Święto Polskiej Niezapominajki – Dzień Łąki
31.05 – Dzień Bociana Białego
CZERWIEC
01.06 – Dzień Dziecka
05.06 – Światowy Dzień Środowiska
15.06 – Dzień Wiatru
21.06 – Dzień Muzyki
Olimpiada Sportowa
Zaplanowane działania. Pory roku:
JESIEŃ
1. Zapoznanie dzieci i rodziców z założeniami projektu.
2. „Nasz plac zabaw” - obserwacja roślin w ich naturalnym środowisku – przedszkolny plac zabaw.
3. „Kasztany i żołędzie” – przeliczanie, klasyfikowanie, segregowanie owoców drzew.
4. „Jesienne porządki” – pomagamy w pracach porządkowych na placu zabaw.
6. „Jesienne przetwory” – suszenie, kiszenie, zaprawianie owoców i warzyw.
7. „Dzień Zwierząt” – obserwacja owadów. Zbiórka karmy dla zwierząt. Spacery lub wycieczki do Gaju, Stacji Badawczej PZŁ w Czempiniu.
8. „Święto Drzewa” – sadzimy drzewa.
9. „Smaki jesieni”- wykonujemy sałatki, kanapki i surówki z warzyw i owoców.
10. „Święto Ziemniaka” – zabawy międzygrupowe.
11. „Święto dyni”- zabawy z wykorzystaniem dyni, pieczenie ciast lub innych przetworów z dyni.
12. „Dzień Bez Samochodu” – „burza mózgów” : pogadanka, wykonywanie prac plastycznych.
13. „Dzień Marzyciela / Wynalazca” – słuchanie literatury dziecięcej, obserwacja nieba, eksperymenty z wiatrem.
14. „Bal Jesienny” .
15. „ Dzień Jeża” – pogadanki na temat przygotowań zwierząt do zimy.
16. „Moje drzewo” – wykonywanie zdjęcia wybranemu drzewu w każdym miesiącu roku szkolnego.
17. „Spacery” – wyjścia do parku, sadu, lasu lub ogrodów.
18. „Jesienna pogoda” – obserwacja zjawisk atmosferycznych, wykonanie kalendarza pogody.
19. „ W zgodzie z naturą” – kreatywne zabawy z materiałem przyrodniczym na placu zabaw.
20. „ Jesienne dary” – wykorzystanie materiałów przyrodniczych w pracach plastycznych dzieci.
21. „Kącik przyrody” – tworzenie kącika przyrody zgodnego z wiekiem, możliwościami i zainteresowaniami dzieci . Zgodnego z aktualną porą roku.
22. „Sensoryczne doznania” – tworzymy ścieżkę sensoryczną z darów jesiennych.
ZIMA
1. „Dzień Choinki” – strojenie choinki. Obserwacja świerków w pobliżu przedszkola, wyciąganie wniosków: różnice i podobieństwa w kolorze, długości igieł, wielkości szyszek. Wykonywanie prac plastycznych z wykorzystanie kory i szyszek świerków.
2. „Choinka piękna jak las” – międzygrupowy przegląd wierszy i piosenek o choince.
3. „Moje drzewo” – wykonywanie zdjęcia wybranemu drzewu w każdym miesiącu roku szkolnego.
4. „Dokarmianie ptaków zimą” – poznanie ptaków odlatujących i przylatujących do Polski. Przygotowanie pokarmu dla ptaków zimujących.
5. „Zmiany w przyrodzie” – obserwacja zjawisk atmosferycznych oraz flory i fauny.
6. „Bal Zimowy”.
7. „Dzień Śniegu” – zabawy badawcze z wykorzystaniem śniegu i lodu.
8. „Dzień Bałwana” – lepienie bałwana i inne śnieżne konstrukcje ze śniegu i materiałów przyrodniczych. Wspólne zabawy na śniegu.
9. „Na zimowy czas” – oglądanie filmów, albumów, ilustracji o tematyce przyrodniczej.
10. „Kącik przyrody’- tworzenie kącika przyrody zgodnego z wiekiem, możliwościami i zainteresowaniami dzieci . Zgodnego z aktualną porą roku.
11. „W zgodzie z naturą” – kreatywne zabawy z materiałem przyrodniczym na placu zabaw.
12. „ W krainie śniegu” - obserwacja zimowego krajobrazu podczas spacerów.
13. „Zdrowy przedszkolak” – działania edukacyjne mające na celu kształtowanie postawy prozdrowotnej:
- codzienne dbanie o higienę,
- pogadanka na temat zarazków, wirusów i bakterii,
- poznawanie witamin w owocach i warzywach, sokach i kompotach.
WIOSNA
1. „ Festiwal kwiatka” – rozpoczęcie eliminacji do konkursu piosenki Śpiewających Przedszkolaków w Śmiglu (konkurs będzie odbywał się w trzech etapach:
- I etap międzygrupowy
- II etap między oddziałowy w Tlenowni
- III etap w Centrum Kultury w Śmiglu.
2. „Piękna wiosna” – działania edukacyjne mające na celu uwrażliwienie dzieci na piękno budzącej się do życia przyrody.
3. „ Wiosenne matematyka” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem elementów przyrodniczych.
4. „Dzień Słońca” – eksperymenty z barwami na placu zabaw lub na łące.
5. „Witaj wiosna”- obchodzimy na placu zabaw pierwszy dzień wiosny.
6. „Dzień Wody” - znaczenie wody dla człowieka, roślin i zwierząt. Poszukiwanie form oszczędzania wody.
7. „Dzień Marchewki” – rozpoczynamy zakładanie ogródków przy przedszkolnych placach zabaw.
8. „ Dzień Drzewa” – doglądamy zasadzone drzewa, porządkujemy teren wokół drzew, dosadzamy drzewa.
9. „Korowód Ekologiczny” – promujemy hasła o tematyce przyrodniczej i proekologicznej.
10. „Dzień Pszczoły” – uczestniczymy w spotkaniu z pszczelarzem.
11. „Dzień Niezapominajki” - spacer na łąkę, obserwacja roślin w ich naturalnym środowisku. Zbieranie materiału przyrodniczego.
12. „Nasz Zielnik” – suszmy zioła i wykonujmy zielniki.
13. „Dzień Bociana” – uczestniczymy w zabawach ruchowo –naśladowczych na placu zabaw.
14. „ Tajemnice przyrody” – obserwacja roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku, tworzenie zagadek dotyczących zwierząt i roślin.
15. „Wycieczki autokarowe” – obserwacja przyrody jezioro, łąka, las, ukształtowanie terenu.
16. „ Wiosenne dary” – wykorzystanie materiałów przyrodniczych w pacach plastycznych dzieci.
17. „Kącik przyrody” – tworzenie kącika przyrody zgodnego z wiekiem, możliwościami i zainteresowaniami dzieci . Zgodnego z aktualną porą roku.
18. „W zgodzie z naturą” – kreatywne zabawy z materiałem przyrodniczym na placu zabaw.
19. „Na kocyku” – słuchanie literatury dziecięcej o tematyce wiosennej.
LATO
1. „Przedszkolny ogródek” – systematycznie doglądamy, obserwujemy rośliny w przedszkolnym ogródku. Tworzymy napisy do wybranych roślin.
2. „W cieniu Dębu” – eksplorujemy ścieżkę ekologiczną oraz grę dydaktyczną.
3. „ Letnie dary” – wykorzystanie materiałów przyrodniczych w pracach plastycznych dzieci.
4. „Kącik przyrody” – tworzenie kącika przyrody zgodnego z wiekiem, możliwościami i zainteresowaniami dzieci . Zgodnego z aktualną porą roku.
5. „W zgodzie z naturą” – kreatywne zabawy z materiałem przyrodniczym na placu zabaw.
6. „Festiwal Kwiatów” - upiększanie ogrodu przedszkolnego. Sadzenie roślin – poznawanie różnych gatunków kwiatów.
7. „Tajemnice przyrody” – obserwacja roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku (ogród przedszkolny, parka, łąka).
8. „Dzień z grą planszową” – granie w gry na kocach na placu zabaw.
9. „Letnia matematyka” – zajęcia matematyczne z wykorzystaniem liczmanów np. kamieni.
10. „Na łące” – zabawy na łące, obserwacja przyrody przy pomocy własnoręcznie wykonanych lornetek z rolek po papierze toaletowym.
Ewaluacja projektu:
Naturalną formą ewaluacji tego projektu będzie:
- poziom zadowolenia dzieci, ich zaangażowanie w zabawy badawcze, własne dokonania i umiejętności,
- wiara we własne możliwości, która przejawiać się będzie poprzez spontaniczne podejmowanie nowych zadań.
Narzędzia do ewaluacji:
- własne obserwacje osiągnięć dzieci w czasie zajęć i zabaw.
Efekty pracy:
- Stworzenie „Kodeksu przyjaciela przyrody” i ekspozycja w każdej sali przedszkolnej;
- Wycieczki do: Ogrodu Botanicznego w Poznaniu, Palmiarni w Poznaniu lub Nowego ZOO w Poznaniu.